Achiziții publice centralizate de medicamente și dispozitive medicale

În perioada 1 – 2 martie 2022, Centrul Național de Inginerie Biomedicală a Universității Tehnice a Moldovei (CNIBM), cu suportul Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), a organizat cursuri online de instruire a responsabililor pentru achiziția medicamentelor (farmaciști) și responsabililor pentru achiziția dispozitivelor medicale (bioingineri, ingineri) din cadrul instituțiilor medico-sanitare publice (IMSP) (ordinul Ministerului Sănătății al RM nr. 114 din 18.02.2022), scopul urmărit constând în asigurarea eficienței și corectitudinii achizițiilor publice în sănătate, minimalizarea numărului de contestări, diminuarea cheltuielilor și asigurarea bunei funcționari a instituțiilor medico-sanitare publice (IMSP).

La cursurile de instruire au participat 261 de reprezentanți din majoritatea instituțiilor medico-sanitare publice din republică. Cursurile au fost organizate în colaborare cu Centrul pentru achiziții publice centralizate în Sănătate (CAPCS). Cursurile de instruire au fost moderate de prof. univ., dr. Victor ȘONTEA, șef CNIBM, și Ulian ROTARI, consultant tehnic OMS, CNIBM.

Conform agendei cursurilor prima zi a fost consacrată achiziției dispozitivelor medicale. La deschiderea cursurilor au luat cuvântul Gheorghe GORCEAG, director CAPCS, și prof. univ., dr. Victor SONTEA, șef CNIBM.

Particularitățile de elaborare a caietelor de sarcini pentru echipamente și dispozitive medicale, în conformitate cu cele mai bune practici și ghiduri ale OMS, au fost prezentate de către Claudio MEIROVICH, expert OMS în planificarea și evaluarea echipamentelor și dispozitivelor medicale. Au fost prezentate următoarele rapoarte: „Managementul Tehnologiilor Medicale – componenta de bază a asigurării eficienței, siguranței și calității actului medical” – prof. univ., dr. Victor ŞONTEA, CNIBM, UTM; „Evaluarea tehnologiilor medicale” – conf. univ., dr. Calin CORCIOVA, CNIBM; „Aspecte legislative. Etape și termene necesare pentru desfășurarea procedurilor centralizate de achiziții publice a dispozitivelor medicale. Contestații” – Sergiu BALTĂ, șef secție achiziții dispozitive și servicii medicale, transport sanitar, CAPCS, „Elaborarea caietului de sarcini” – Valeriu PALII, bioinginer, secția achiziții dispozitive și servicii medicale, transport sanitar, CAPCS, „Etapa de contractare a dispozitivelor medicale” – Irina PERCIUN, specialist achiziții, secția achiziții dispozitive și servicii medicale, transport sanitar, CAPCS.

În cea de-a doua zi, tematica cursurilor a fost consacrată achiziției centralizate a medicamentelor. În context, au fost propuse următoarele prezentări: „Particularități și modele de cuantificare a necesităților de medicamente și produse farmaceutice, în conformitate cu cele mai bune practici” – Phasuna-Ron WEHRENS, expert OMS în managementul aprovizionării cu produse farmaceutice; „Aspecte legislative. Etape și termene necesare pentru desfășurarea procedurilor centralizate de achiziții publice de medicamente. Contestații. Particularități de cuantificare a necesarului de medicamente la nivel național” – Constantin NEDELEA, șef secție achiziții medicamente, CAPCS; „Contractarea medicamentelor. Monitorizarea executării contractelor de achiziții publice” – Nina LIPCIU, specialist achiziții medicamente, CAPCS; „Veronica ȘOBEA, farmacist, secția administrativ-juridică și monitorizare, CAPCS.